Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi

Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi

Terdapat banyak faktor yang akan mempengaruhi kelayakan anda untuk pinjaman peribadi. Secara amnya jika semua perkara lain menjadi sama, yang lebih muda anda, semakin tinggi kebarangkalian anda mendapatkan pinjaman anda diluluskan. Berikut adalah beberapa faktor utama:


Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi Terdapat banyak faktor yang akan mempengaruhi kelayakan anda untuk pinjaman peribadi.
Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi

Umur

Untuk memenuhi syarat untuk pinjaman peribadi di Malaysia, anda perlu berumur lebih dari 21 tahun, tetapi tidak lebih daripada 60 tahun. Bagi beberapa pinjaman keperluan lebih ketat, memerlukan orang kurang daripada 55 atau 50 tahun.


Pendapatan

Untuk memenuhi syarat untuk pinjaman peribadi, anda memerlukan tahap pendapatan yang memastikan bank bahawa anda akan dapat memenuhi keperluan pinjaman. Kebanyakan pinjaman peribadi di Malaysia memerlukan anda memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM 1,000, walaupun RM 2,000 - hingga RM 3,000 lebih biasa. Sudah tentu, semakin tinggi pendapatan anda, semakin baik. Sekiranya anda mempunyai pendapatan yang sangat tinggi, anda mungkin memenuhi syarat untuk beberapa pinjaman peribadi yang rendah, hanya boleh didapati untuk golongan yang berpengalaman.

Status kediaman

Untuk memenuhi syarat untuk pinjaman peribadi, anda perlu menjadi warganegara Malaysia atau mempunyai status Penduduk Tetap (PR).


Skor Kredit

Sebelum permohonan pinjaman anda diluluskan, cek kredit yang menyeluruh dilakukan untuk memastikan anda mampu membayar pinjaman anda. Sejarah kredit yang lemah boleh menyebabkan kadar faedah yang lebih tinggi atau penolakan pinjaman. Anda harus sentiasa menjaga sejarah kredit yang baik.

Nisbah Perkhidmatan Hutang

Jika anda pernah memohon pinjaman kereta, pinjaman rumah atau peribadi, anda mungkin pernah mendengar frasa 'nisbah khidmat hutang' (DSR) dari pegawai pinjaman bank sementara mereka menjelaskan kepada anda bagaimana pinjaman itu berfungsi. 

Nisbah hutang adalah salah satu faktor utama yang akan dinilai oleh bank semasa menjalankan usaha wajar mereka semasa proses kelulusan pinjaman. DSR dikira berdasarkan jumlah semua hutang bulanan anda - sering dipanggil hutang / komitmen berulang, yang termasuk jumlah pinjaman anda di atas pinjaman gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman peribadi, pembayaran bulanan minimum anda terhadap hutang kad kredit, pinjaman lain anda, serta komitmen bulanan untuk permohonan semasa, dibahagikan dengan pendapatan bersih anda - setelah potongan cukai pendapatan / KWSP / SOSCO (jika berkenaan).

Status pekerjaan

Bergantung kepada status pekerjaan anda, anda mungkin tidak layak atau akan mempunyai syarat tambahan untuk memohon pinjaman peribadi. Sebagai contoh, graduan baru perlu mempunyai slip gaji sekurang-kurangnya 6 bulan untuk memenuhi syarat untuk pinjaman peribadi, jika tidak beberapa bank akan memerlukan penjamin.

Terdapat juga faktor lain seperti laporan CCRIS dan CTOS yang membantu bank menilai kelayakan kredit anda dan memastikan bahawa mereka tidak mengeluarkan pinjaman buruk. Walau bagaimanapun, dalam artikel ini, kami akan memberi tumpuan kepada nisbah perkhidmatan hutang dan bagaimana ia memberi kesan kepada peluang anda mendapatkan pinjaman.

TAGS Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi


  • Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi terkini dan terbaru
  • Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi tanpa bunga dan senang lulus
  • Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi tanpa jumpa bos
  • Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi dapat wang laju dan cepat lulus
  • Faktor Yang Bank Akan Ambil Kira Bila Memohon Pinjaman Peribadi tanpa penjamin


SEMAK KELAYAKAN SEKARANG

0 Comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.