Panduan Pinjaman Rumah dari Bank



Panduan Pinjaman Rumah dari Bank

Panduan kepada beberapa kos yang terlibat dalam membeli rumah.
Sekiranya anda membeli rumah untuk kali pertama, proses keseluruhan menandatangani perjanjian. Jual Beli, menangani peguam, yuran guaman dan duti setem boleh mengelirukan. Berikut adalah panduan untuk beberapa kos yang terlibat dalam membeli rumah.


 Berapa banyak yang anda mampu?

Peraturan yang baik untuk diikuti ialah ansuran pinjaman / pembiayaan bulanan anda dan komitmen semasa (mis. Pinjaman kereta, pinjaman peribadi) tidak boleh melebihi satu pertiga daripada gaji bulanan anda. Mereka yang terlalu komit diri mereka secara kewangan mungkin mengalami kesulitan membuat pembayaran apabila kecemasan timbul atau jika kenaikan kadar faedah / keuntungan.
 Petua berguna: Gunakan kalkulator pinjaman konvensional atau Islam untuk menganggarkan jumlah pinjaman yang anda dapat, berapa banyak yang anda perlu bayar, dan berapa tahun.

Kadar tetap atau konvensional?

Pinjaman rumah / pembiayaan kadar faedah / keuntungan tetap menjanjikan ansuran tetap sepanjang tempoh pinjaman / pembiayaan. Ia menawarkan kestabilan terhadap kos pembiayaan yang berfluktuasi dan memudahkan merancang komitmen kewangan bulanan anda.

Pinjaman / pembiayaan konvensional dengan kadar faedah / keuntungan berubah boleh sesuai dengan mereka yang ingin memanfaatkan ciri-ciri seperti kemudahan overdraf dan sebagainya.

Bayaran balik

Secara amnya, anda perlu membayar tempahan atau yuran bersungguh-sungguh sebanyak 2% -3% dari harga belian. Ini tidak boleh dikembalikan, jadi membuat keputusan dengan teliti sebelum membayar.

Bank biasanya membiayai sehingga 90% daripada harga harta tersebut. Anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya 10% tunai untuk bayaran pendahuluan. Juga, jangan lupa bahawa anda boleh menarik balik jumlah yang terhad dari KWSP anda (Akaun 2) untuk bayaran pendahuluan anda.

Perjanjian Jual Beli

Apabila menandatangani perjanjian Jual Beli, anda membayar 7% -8% lagi dari harga belian, membawa jumlah pembayaran ke 10% dari harga belian. Selepas itu, anda biasanya mempunyai 3 bulan untuk membayar baki atau pembiayaan yang selamat dan lanjutan 1 bulan yang tertakluk kepada 10% setahun faedah / keuntungan pada baki yang perlu dibayar.

Jika anda membeli hartanah yang sedang dalam pembinaan, pemaju umumnya melantik seorang peguam untuk membuat perjanjian Jual Beli. Bank akan berurusan dengan pemaju untuk membuat bayaran progresif bagi pihak anda.

Jika anda membeli harta yang lengkap, anda perlu melibatkan seorang peguam untuk memberi nasihat dan bertindak bagi pihak anda semasa menandatangani Perjanjian Jual Beli dan membuat pembayaran, sehingga transaksi selesai.

Panduan Pinjaman Rumah dari Bank Panduan kepada beberapa kos yang terlibat dalam membeli rumah. Sekiranya anda membeli rumah untuk kali pertama, proses keseluruhan menandatangani perjanjian.

 Insurans / Takaful

Sebagai pembeli rumah, anda perlu membeli Mortgage Reducing Term Assurance (MRTA) atau Mortgage Reducing Term Takaful (MRTT), yang memastikan rumah anda akan dibayar sepenuhnya sekiranya ada yang berlaku kepada anda. 

Pembayaran premium sekali sahaja dikira pada umur peminjam, jumlah pinjaman / pembiayaan, tempoh pegangan dan kadar faedah / keuntungan. Ia boleh dibayar secara tunai di hadapan atau dimasukkan ke dalam pinjaman / pembiayaan anda untuk meminimumkan pengeluaran tunai awal yang diperlukan.

Di samping itu, polisi takaful Insurans Pemilik / Rumah Pemilik Insurans / Rumah wajib diwajibkan melindungi harta benda anda daripada kerosakan. Sekiranya berlaku kemalangan, pembayaran insurans / takaful anda boleh digunakan untuk meminimumkan kerugian. Premium akan dibayar setiap tahun.


Duti setem dan yuran guaman

Duti setem dan bayaran undang-undang perlu dibayar untuk Perjanjian Jual Beli dan Perjanjian Pinjaman / Pembiayaan Anda.



Ansuran bulanan


Untuk mengelakkan caj lewat, sebaiknya membayar pinjaman / pembiayaan rumah anda tepat pada waktunya. Sekiranya anda terlepas beberapa bayaran, anda akan kehilangan rumah anda.


 Kos lain


Mempunyai tempat yang boleh anda panggil di rumah adalah pengalaman yang memuaskan. Namun, setelah mendapat kunci rumah anda, masih terdapat beberapa perkara lain yang perlu anda bayar:

  1. Caj perkhidmatan bulanan (jika anda memiliki pangsapuri)
  2. Deposit untuk utiliti - TNB, JBA, Indah Water dan telefon
  3. Penilaian (dua kali setahun)
  4. Sewa berhenti (setiap tahun)

Cara memohon

Sebaik sahaja anda sudah bersedia untuk memiliki rumah, memohon pinjaman / pembiayaan rumah secara dalam talian dengan kami hanya dalam 3 langkah mudah:

 1. Permohonan

Memutuskan pinjaman rumah / pembiayaan yang sesuai untuk anda. Klik 'Guna sekarang' dan masukkan butiran peribadi anda dalam borang permohonan. Sekiranya terdapat lebih daripada satu pemohon, anda juga perlu mengemukakan butirannya.

 2. Memproses


Cetak salinan permohonan anda untuk rujukan anda dan kemudian klik "Serah" untuk menghantarnya kepada kami.

 3. Sambutan segera

Jika permohonan anda memenuhi keperluan awal kami, pinjaman rumah / pembiayaan anda akan segera diluluskan. Anda akan menerima Surat Tawaran Sementara dan nombor rujukan permohonan.

Sekiranya bank tidak dapat memproses permohonan anda untuk apa-apa sebab, Pegawai Jualan kami akan menghubungi anda dalam masa 3 hari bekerja.

Pergi ke cawangan bank yang anda pilih dalam masa 14 hari akan datang dengan cetakan Surat Tawaran Sementara dan dokumen yang berkaitan untuk pengesahan oleh bank.


Penting! Surat Tawaran Sementara tertakluk kepada pengesahan butiran dan kelayakan kredit anda. Ia tidak termasuk Jaminan Berjangka Mengurangkan Gadai Janji (MRTA) atau Takaful Terma Mengurangkan Gadai Janji (MRTT) yang wajib. Ini akan dikira apabila anda melawat cawangan kami dan anda mungkin memilih untuk membayarnya dalam satu bayaran atau menggunakan jumlah wang ke dalam pinjaman / pembiayaan anda.

  • Panduan Pinjaman Rumah dari Bank terkini dan terbaru
  • Panduan Pinjaman Rumah dari Bank tanpa bunga dan senang lulus
  • Panduan Pinjaman Rumah dari Bank tanpa jumpa bos
  • Panduan Pinjaman Rumah dari Bank dapat wang laju dan cepat lulus
  • Panduan Pinjaman Rumah dari Bank tanpa penjamin