Apa itu Pinjaman Peribadi?

Apa itu Pinjaman Peribadi?

Ringkasnya, pinjaman peribadi adalah wang yang anda 'pinjam' dari institusi kewangan dengan kadar faedah dipersetujui yang anda bayar dalam tempoh tertentu.

Mereka yang meminta pinjaman peribadi menggunakan wang pinjaman untuk banyak perkara; modal kahwin, beli kereta, bayar hutang Ptptn, pelancongan, dan sebagainya.

Pendek kata peribadi pinjaman sesuai digunakan untuk semua perkara, kecuali memulakan perniagaan.

Apa itu Pinjaman Peribadi? Ringkasnya, pinjaman peribadi adalah wang yang anda 'pinjam' dari institusi kewangan dengan kadar faedah dipersetujui yang anda bayar dalam tempoh tertentu.    Mereka yang meminta pinjaman peribadi menggunakan wang pinjaman untuk banyak perkara; modal kahwin, beli kereta, bayar hutang Ptptn, pelancongan, dan sebagainya.
PICTURE CREDIT TO https://cashwagon.my/pinjaman-peribadi



Jenis Pinjaman Peribadi

Terdapat dua jenis pembiayaan peribadi, iaitu "pinjaman peribadi yang dijamin" dan "pinjaman peribadi tidak bercagar". Apa yang membezakan kedua-dua jenis "pinjaman peribadi" ini?

Pinjaman Peribadi Terjamin

Ini adalah jenis pinjaman peribadi yang memerlukan penjamin atau cagaran. Cagaran yang dimaksudkan adalah bentuk real estat.

Ini bermaksud sekiranya peminjam gagal menjelaskan bayaran pinjaman, bank boleh merampas cagaran atau memindahkan tanggungjawab kepada penjamin.

Pinjaman jenis "pinjaman peribadi bercagar" selalunya digunakan oleh individu yang mempunyai kredit rekod yang lemah. Walau bagaimanapun, jenis pinjaman peribadi juga diminati kerana kadar faedah yang lebih rendah berbanding dengan pinjaman lain.

Pinjaman Peribadi Tidak Bercagar



Ini adalah peribadi pinjaman yang popular sekarang ini. Pinjaman ini juga merupakan bank peribadi pinjaman yang kami uruskan.

Jenis pinjaman ini tidak memerlukan penjamin atau sebarang jaminan. Pinjaman jenis ini juga lebih cepat dan lebih mudah disahkan oleh pihak bank jika pemohon memenuhi syarat minimum yang ditetapkan.

Tetapi jenis pinjaman ini mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi berbanding dengan pinjaman bank lain.

>>>Cara Selesaikan hutang kad kredit

Tempoh Bayaran Semula Pinjaman Peribadi

Tempoh pembayaran adalah bergantung kepada jenis pinjaman peribadi yang diluluskan, dan peminjam boleh memilih pembayaran balik yang sesuai dengan keadaan kewangan mereka.

Boleh dikatakan semua bank yang menawarkan pinjaman peribadi mempunyai tempoh pembayaran semula yang fleksibel - sesingkat 1 tahun hingga mencapai 7 tahun.

Sebagai contoh, pihak AEON Credit menawarkan pembiayaan tempoh dari 1 tahun hingga 7 tahun untuk pinjaman peribadi AEON iCash. Manakala CIMB menawarkan tempoh pembayaran dari 1 tahun sehingga 5 tahun untuk CIMB Cash Plus & CIMB Xpress Cash.

Nilai pembayaran semula ini pula bergantung kepada faedah yang dikenakan untuk pinjaman peribadi.

Kadar Faedah Pinjaman Peribadi

Seperti tempoh bayaran, faedah peribadi pinjaman juga bergantung kepada jenis bank pinjaman yang dipohon.

Setiap bank mengenakan kadar faedah yang berbeza untuk pinjaman mereka.

Pada masa ini, kebanyakan bank di Malaysia menawarkan dua jenis pembiayaan peribadi. Jenis pelan pinjaman yang saya maksudkan di sini bukanlah "pinjaman peribadi tidak bercagar" dan "pinjaman peribadi yang dijamin", tetapi pinjaman patuh syariah dan pinjaman konvensional.

Oleh kerana agama rasmi Malaysia adalah Agama Islam, kebanyakan bank mula menawarkan syariah patuh pinjaman yang menggunakan konsep Bai Al-Inah.

Ringkasnya, bank peribadi pelan pembiayaan yang berasaskan Bai Al-Inah mempunyai faedah tetap berbanding dengan biasa pembiayaan peribadi biasa.

Pelan pinjaman yang tidak menggunakan konsep Bai Al-Inah menawarkan faedah yang berubah. Selalunya kadar faedah ini bergantung kepada nilai pinjaman yang diluluskan.

Untuk memudahkan anda, kami telah menyediakan jadual pembayaran semula pinjaman peribadi untuk bank peribadi pinjaman pelan di Malaysia.

Anda boleh melayari laman bank peribadi laman untuk melihat jadual pembayaran semula setiap bank yang menawarkan peribadi pinjaman peribadi 

Bagaimana Memilih Pelan Pinjaman Yang Sesuai?


Malangnya tidak ada jawaban tepat bagaimana untuk soalan itu. Pemilihan pinjaman yang sesuai bergantung kepada beberapa faktor yang perlu anda pertimbangkan.

Faktor seperti status kewangan anda sangat mempengaruhi pelan pembiayaan peribadi yang perlu anda pilih.

Anda juga perlu tahu tujuan anda ingin mendapatkan peribadi pembiayaan dari bank. Adakah anda terdesak dan mahu pinjaman segera tanpa penjamin atau jaminan.

Dan adakah anda pasti anda akan dapat membayar balik pinjaman mengikut kadar faedah yang ditentukan oleh bank?

Itu adalah antara faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan anda untuk mendapatkan pinjaman.

Menggunakan Pembiayaan Peribadi Dengan Bijak

Sesetengah individu yang pandai mengurus kewangan mereka akan memilih untuk mendapatkan peribadi pembiayaan untuk membeli barangan - walaupun mereka mampu untuk mendapatkan barang tersebut secara tunai.

Contohnya dari menggunakan simpanan untuk motor, anda boleh mendapatkan peribadi pembiayaan untuk tujuan itu - dan gunakan simpanan anda untuk pelaburan yang lebih menguntungkan.

Perkara Lain Yang Perlu Diberi Perhatian Sebelum Memohon

Selain daripada tempoh bayaran balik dan kadar faedah yang dikenakan, terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian sebelum memohon pinjaman.

Antara perkara dan istilah yang anda perlu ambil tahu:

Syarat & Terma pinjaman - siapa yang nak baca syarat & terma kan? Sudahlah panjang, mengelirukan pula tu. 

Cara paling mudah untuk mendapat penjelasan mengenai syarat & terma pinjaman adalah dengan berhubung terus dengan bank pegawai. Mereka boleh terangkan syarat & terma pinjaman. Atau jika anda menggunakan perkhidmatan kami, anda boleh bertanya apa-apa mengenai pinjaman kepada kami, kami akan membantu anda.

Penalties 

Semua bank dikenakan penalti atau bayaran lewat bayar. Selalunya jumlah ini adalah 1% daripada jumlah pinjaman. Tetapi ada bank yang mengenakan lebih banyak.
Setiap tahun (p.a) - Ini adalah istilah yang digunakan untuk "kadar faedah" atau kadar faedah tahunan. Lebih lama anda mengambil masa untuk membayar balik pinjaman, lebih tinggi nilai kadar faedah yang perlu anda bayar.

Cara Memohon Pinjaman Peribadi Bank di Malaysia

Cara memohon pinjaman pada sekarang sangat mudah. Kebanyakan bank sudah menyediakan permohonan secara atas talian (online) untuk memudahkan pemohon.

Ringkasnya, anda boleh memohon pinjaman bank melalui kaedah berikut:


Walk-In ke Bank

Jika anda boleh meluangkan masa, anda boleh memohon pinjaman peribadi dengan cara berjalan kaki ke bank terdekat terdekat.


Mohon Secara Atas Talian (dalam talian)

Seperti yang saya katakan sebelum ini, kebanyakan bank telah menyediakan kemudahan untuk memohon pinjaman peribadi secara online, atau dalam talian. Anda perlu mengisi maklumat berkaitan dan akan dihubungi oleh pihak bank untuk urusan selanjutnya.


>>>How to Apply Personal Loan for Self Employed?


PINJAMAN LOAN PERIBADI MALAYSIA: Apa itu Pinjaman Peribadi?follow https://pinjamanperibadi-dikuching.blogspot.com for new PINJAMAN LOAN PERIBADI MALAYSIA update.


PENTING: Pinjaman Peribadi di Malaysia


  • Apa itu Pinjaman Peribadi TERKINI
  • Apa itu Pinjaman Peribadi TERBARU
  • Apa itu Pinjaman Peribadi SENANG LULUS
  • Apa itu Pinjaman Peribadi LULUS SEGERA
  • Apa itu Pinjaman Peribadi TANPA PENJAMIN
  • Apa itu Pinjaman Peribadi SYARAT MINIMUM
  • Apa itu Pinjaman Peribadi 100% LULUS
  • Apa itu Pinjaman Peribadi TERBAIK

SEMAK KELAYAKAN SEKARANG


0 Comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.