PINJAMAN JANGKA PENDEK & PINJAMAN JANGKA PANJANG [LOAN PERIBADI]

 Pinjaman  jangka pendek & Pinjaman jangka panjang

Selalu kita dengar apabila seseorang mengelami masalah kewangan maka mereka akan cuba buat pinjaman dari kawan. Pinjaman ini adalah berbentuk pinjaman jangka pendek.

Sebagai contoh kalau bulan ini dia pinjam kat kawan dan pada hujung bulan berikutnya dia bayar kesemua hutang dia semula. Ini adalah contoh pinjaman jangka pendek.


Bagaimana pula pinjaman jangka panjang?


Senang  cerita...bahawa pinjaman tersebut akan dibayar dalam masa yang panjang. Sebagai contoh si Abu buat loan peribadi di bank A dan dia buat potongan gaji setiap bulan selama 5 tahun untuk membayar hutang tersebut sehingga habis.

Itu adalah contoh yang ringkas diantara pinjaman jangka pendek dan juga pinjaman jangka panjang yang senang untik kita faham.


Pembiayaan jangka pendek


Pembiayaan jangka pendek secara amnya merujuk kepada pembiayaan yang merangkumi jangka masa kurang dari satu tahun hingga satu tahun. 

Walau bagaimanapun, pembiayaan juga boleh meningkat hingga sekitar 3 tahun bergantung pada jenis pinjaman / hutang yang dipertimbangkan. contoh, gadai janji 3 tahun  dianggap jangka pendek jika berbandingkan dengan gadai janji jangka panjang selama antara 15 dan 30 tahun.

Kerana pembiayaan jangka pendek melibatkan tempoh pembayaran lebih pendek, kadar faedah yang mesti dibayar untuk pembiayaan jangka pendek lebih rendah. 

Juga, kerana risiko dengan pembiayaan jangka pendek seperti itu lebih rendah, setiap perniagaan, terutama yang kecil, akan mendapat akses mudah ke pembiayaan jangka pendek. 

Pembiayaan jangka pendek boleh merangkumi akaun yang perlu dibayar, overdraf bank, pinjaman jangka pendek, pajakan jangka pendek, dan lain-lain.



PINJAMAN JANGKA PENDEK & PINJAMAN JANGKA PANJANG  [LOAN PERIBADI]
Source : https://www.hlb.com.my/


Pembiayaan jangka panjang


Pembiayaan jangka panjang merujuk kepada pembiayaan yang tersebar dalam jangka masa yang lebih lama yang boleh mencapai sekitar 3 hingga 30 tahun atau lebih. 

Pinjaman jangka panjang lebih berisiko dan bank atau institusi kewangan yang membuat pinjaman kehilangan lebih banyak kerana jumlah yang dipinjam lebih tinggi dan tempoh pembayaran lebih lama. 

Oleh itu, apabila bank menawarkan pinjaman jangka panjang, beberapa jenis jaminan diperlukan untuk memastikan bahawa peminjam tidak akan membayar balik pembayarannya.

Disebabkan pembiayaan jangka panjang agak berisiko dan untuk jangka masa yang lebih lama, maka faedah yang akan dikenakan untuk pembiayaan jangka panjang akan lebih tinggi.

 Jenis pembiayaan ini akan merangkumi penerbitan stok, bon, pinjaman bank jangka panjang, pajakan jangka panjang, perolehan tertahan, dan lain-lain


Pembiayaan jangka panjang berbanding pembiayaan jangka pendek



Kedua-dua pembiayaan jangka panjang dan jangka pendek menawarkan perniagaan sementara atau jangka panjang apabila menghadapi masalah kewangan. 

Pembiayaan jangka pendek ini agak mudah anda perolehi dan selalu juga dipakai oleh syarikat yang lebih kecil dan lebih besar. 

Pembiayaan jangka panjang, sebaliknya, lebih sukar dan berisiko diperoleh, oleh itu hanya syarikat atau firma yang lebih besar dengan cagaran yang kuat dapat memperoleh pinjaman jangka panjang.

 Perbezaan besar yang lain antara kedua bentuk pembiayaan adalah bahawa pembiayaan jangka pendek, seperti namanya, adalah untuk jangka waktu yang lebih pendek dan umumnya digunakan untuk mendapatkan pelepasan kewangan sementara dari kekurangan dana jangka pendek. 

Pembiayaan jangka panjang digunakan untuk pelaburan atau projek yang lebih besar yang memerlukan jumlah dana yang lebih besar dalam jangka masa yang lebih lama.



Ringkasan:


• Pembiayaan jangka panjang dan jangka pendek berbeza antara satu sama lain terutamanya pada jangka masa pembiayaan diberikan atau tempoh pembayaran hutang / pinjaman.

• Pembiayaan jangka pendek secara amnya merujuk kepada pembiayaan yang merangkumi jangka masa kurang dari satu tahun hingga satu tahun. Oleh kerana risiko dengan pembiayaan jangka pendek jenis ini lebih rendah, setiap perniagaan, terutama yang kecil, akan mendapat akses mudah ke pembiayaan jangka pendek.

• Pembiayaan jangka panjang adalah pembiayaan yang merangkumi jangka masa yang lebih lama (panjang) yang boleh mencapai sekitar 3-30 tahun atau lebih. Pinjaman jangka panjang agak berisiko maka bank atau institusi kewangan yang membuat pinjaman kehilangan lebih banyak kerana jumlah yang dipinjam lebih tinggi dan tempoh pembayaran lebih lama.

Baca juga>> PINJAMAN WANG SEGERA TANPA DOKUMEN





0 Comments:

Post a comment

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.